Dobre relacje między uczniem a nauczycielem mogą być korzystne dla zdrowia w dorosłym życiu

Nastolatki, które mają dobre, wspierające relacje z nauczycielami, cieszą się lepszym zdrowiem jako dorośli – informuje pismo “School Psychology”.

Co zaskakujące, chociaż przyjaźnie są ważne dla nastolatków – badanie nie wykazało tego samego związku między dobrymi relacjami z rówieśnikami a zdrowiem uczniów w wieku dorosłym.

„Badania te sugerują, że poprawa relacji uczniów z nauczycielami może mieć ważne, pozytywne i długotrwałe skutki wykraczające poza sukces akademicki” – powiedział autor publikacji oraz badania dr Jinho Kim z Wydziału Polityki Zdrowotnej i Zarządzania na Uniwersytecie Koreańskim. – „W dłuższej perspektywie może to również mieć poważne konsekwencje zdrowotne”.

Poprzednie badania sugerowały, że relacje społeczne nastolatków mogą być powiązane z wynikami zdrowotnymi w wieku dorosłym – być może dlatego, że złe relacje mogą prowadzić do chronicznego stresu, który z kolei może zwiększać ryzyko problemów zdrowotnych w ciągu życia. Nie jest jednak jasne, czy korelacja między związkami nastolatków a zdrowiem w późniejszym życiu ma charakter przyczynowy – może być tak, że inne czynniki, takie jak pochodzenie rodzinne, mogą przyczyniać się zarówno do problemów w związkach w okresie dojrzewania, jak i do złego stanu zdrowia w wieku dorosłym. Ponadto większość badań koncentrowała się na relacjach nastolatków z rówieśnikami, a nie na ich relacjach z nauczycielami.

Dr Kim przeanalizował dane dotyczące prawie 20 tys. uczestników reprezentatywnego w skali USA badania Add Health, w którym obserwowano przez 13 lat, od siódmej klasy do wczesnej dorosłości, między innymi ponad 3400 par rodzeństwa. Jako nastolatkowie uczestnicy odpowiadali na pytania takie jak: jak często miałeś problemy z porozumiewaniem się z innymi uczniami? Jak bardzo zgadzasz się, że przyjaciele troszczą się o Ciebie? Jak często miałeś problemy w kontaktach z nauczycielami? Jak bardzo zgadzasz się, że nauczyciele troszczą się o Ciebie? Jako dorośli uczestnicy byli pytani o ich zdrowie fizyczne i psychiczne. Badacze przeprowadzili również pomiary parametrów zdrowia fizycznego, takich jak ciśnienie krwi i wskaźnik masy ciała.

Kim odkrył, że zgodnie z oczekiwaniami uczestnicy, którzy zgłosili lepsze relacje zarówno z rówieśnikami, jak i nauczycielami w gimnazjum i liceum, byli w wieku 20 lat zdrowsi fizycznie i psychicznie. Jednak kiedy uwzględnił pochodzenie rodzinne, oceniając pary rodzeństwa, tylko związek między dobrymi relacjami między nauczycielami a zdrowiem dorosłych pozostawał istotny.

Może to wynikać z faktu, że wcześniej zgłaszane powiązania między relacjami z rówieśnikami a zdrowiem fizycznym mogą w rzeczywistości odzwierciedlać inne, podstawowe czynniki związane z pochodzeniem rodzinnym uczniów.

Według Kima wyniki sugerują, że relacje z nauczycielami są nawet ważniejsze, niż wcześniej sądzono, a szkoły powinny inwestować w szkolenie nauczycieli w zakresie budowania ciepłych i wspierających relacji ze swoimi uczniami.

Jak zaznaczył „To nie jest coś, w czym większość nauczycieli przechodzi dobre szkolenie, ale powinno tak być”. (PAP)