www.mediagroupinfo.pl – portal informacyjny * Najlepsza bezpłatna promocja Twojej firmy.Sprawdź. Zadzwoń. Tel. 511 086 882, redakcja@mediagroupinfo.pl lub mediagroupinfo.pl@gmail.com * SZUKAJ NAS NA FACEBOOKU

Europejskie działania pn. PASY

Dzisiaj, 15 marca br. policjanci ruchu drogowego prowadzą działania kontrolno-prewencyjne pn. „Pasy”. W trakcie kontroli będą zwracać szczególną uwagę czy kierujący i pasażerowie stosują pasy bezpieczeństwa oraz czy dzieci przewożone są w fotelikach lub innych urządzeniach przytrzymujących.

Działania kontrolno-prewencyjne pn. „Pasy” prowadzone są w ramach współpracy policji europejskich zrzeszonych w Europejskiej Organizacji Policji Ruchu Drogowego – TISPOL (Traffic Information System Police) i swoim zasięgiem obejmują drogi 27 krajów europejskich zrzeszonych w organizacji. Polegają one na egzekwowaniu stosowania się kierujących i pasażerów do obowiązku jazdy w pasach bezpieczeństwa oraz stosowaniu urządzeń do przewozu dzieci.

Pasy bezpieczeństwa ratują życie!

W chwili zderzenia samochodu z nieruchomą przeszkodą, na osoby będące wewnątrz auta działa ogromna siła bezwładności, która powoduje, że człowiek przez moment ma „masę zderzeniową” wynoszącą kilka ton. Nie siedzi dalej na fotelu samochodowym tylko uderza w deskę rozdzielczą pojazdu, szybę, obija się o siedzenia. Jeśli jest pasażerem siedzącym z tylu miażdży przednie fotele, uderza też w inne osoby będące w pojeździe, sam przy tym doznając dotkliwych, niekiedy śmiertelnych obrażeń. W skrajnych przypadkach osoba nie zapięta w pasy może nawet wypaść z samochodu.

Czemu pasy bezpieczeństwa są tak ważne ?

Stosowanie pasów bezpieczeństwa ma bardzo istotny wpływ na minimalizowanie skutków wypadków drogowych. Pas bezpieczeństwa utrzymuje nas bowiem na fotelu, pozwalając wytracić prędkość wraz z samochodem. Utrzymuje nas również w bezpiecznej pozycji w przypadku dachowania samochodu. Warto jednak podkreślić, iż wiele z aktywnych i biernych systemów bezpieczeństwa zakłada, że kierowca i pasażerowie mają zapięte pasy. Dotyczy to na przykład poduszek gazowych, które zadziałają właściwie tylko wówczas, gdy kierujący i pasażerowie mają zapięte pasy. Przy większych prędkościach kolizyjnych  niezbędne jest bowiem zmniejszenie intensywności ugięcia głowy i szyi, a poprzez to także zmniejszenie obciążenia klatki piersiowej i miednicy, gdyż pomimo, że ciało jest przytrzymywane pasem, to i tak przemieszcza się do przodu głęboko nurkując w stronę kierownicy lub deski rozdzielczej. Głowa jest wtedy wychwytywana przez poduszkę powietrzną zmniejszając siły działające na człowieka. Co ważne, pas bezpieczeństwa przytrzymuje ciało w pierwszej fazie zderzenia, w związku z czym głowa napotyka już na w pełni rozwiniętą poduszkę gazową. Jeśli nie zapniemy pasa, to głowa zderzy się z poduszką już w fazie jej napełniania się, a rozwija się ona z prędkością około 300 km/h.

PAMIĘTAJ !

Prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa powinny płasko przylegać do ciała.

Pas biodrowy powinien opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha – nr 1 na rysunku.

Pas piersiowy powinien przebiegać nad środkiem barku bez tendencji do zsuwania się z ramienia – nr 2 na rysunku.

Coraz bardziej doceniamy pasy bezpieczeństwa

WYNIKI PRZEPROWADZONYCH BADAŃ Wśród użytkowników samochodów osobowych:

Pasy bezpieczeństwa stosowało 95% kierujących, 96% pasażerów z przodu oraz 76% pasażerów z tyłu.

Nieco częściej pasy stosowały kobiety niż mężczyźni (96% w porównaniu do 94%)

Najczęściej pasy zapinały osoby w wieku 18-60 lat, nieco rzadziej zapięte były dzieci w wieku 0-17 lat oraz osoby starsze

Zdecydowanie najczęściej pasy bezpieczeństwa stosowali kierujący i pasażerowie samochodów osobowych na autostradach i w dużych miastach.

Fotelik bezpieczeństwa chroni nasze dziecko

Rodzice i opiekunowie coraz lepiej rozumieją, że młodsze dzieci powinny być przewożone w fotelikach bezpieczeństwa, który należy dostosować do wzrostu i wagi dziecka. Obowiązek jazdy w fotelikach nie dotyczy m.in.: taksówek, karetek pogotowia i radiowozów.

Fotelik bezpieczeństwa z całą pewnością da dziecku większą ochronę niż podróż na kolanach mamy czy babci. Podczas nagłego hamowania albo co gorsza uderzenia w przeszkodę dziecko z całą pewnością wyślizgnie się z opiekuńczych ramion, które go trzymają albo zostanie uderzone ciałem dorosłej osoby. Dlatego fotelik jest niezbędny!

Pas pionowy powinien opierać się na ramieniu dziecka, a nie na szyi (niektóre pasy są wyposażone w specjalne zapinki pomagające utrzymać takie ustawienie). Nie wolno układać pasa pod rączkami dziecka lub za jego plecami

Jazda małego pasażera bez fotelika to zawsze duże ryzyko. Nie chodzi tylko o wypadek. Dziecko, które podróżuje na tylnym siedzeniu i nie jest umieszczone w foteliku, może w chwili hamowania nieoczekiwanie znaleźć się między przednimi siedzeniami. Przelatuje wtedy przez siedzenie i uderza w elementy samochodu. Z kolei gdy siedzi na kolanach dorosłej osoby podczas ostrego hamowania albo zderzenia z  przeszkodą, staje się dla pasażera „poduszka powietrzną”. Ciało dorosłego może zwyczajnie zmiażdżyć dziecko.

Pasy bezpieczeństwa- fakty i mity

MIT

Sceptycy twierdzą, że zapięte pasy mogą uniemożliwić wydostanie się z płonącego pojazdu.

FAKT

Statystyki wypadków wskazują jednak, że jedynie 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta.

MIT

Wśród kierujących i pasażerów krąży teoria, że podczas wypadku lepiej wypaść z auta niż być w nim uwięzionym.

FAKT

Badania wskazują, że w przypadku wyrzucenia ciała przez przednią szybę ryzyko odniesienia ciężkich ran w wypadku jest 25 razy większe. Natomiast ryzyko śmierci jest 6 razy większe.

MIT

Wielu kierowców wychodzi z założenia, że po mieście i na krótkich trasach jeździ się wolno. W związku z tym, w razie wypadku nic im się nie stanie. Zapinanie pasów, w tej sytuacji, jest czynnością zbędną.

FAKT

Nic bardziej mylnego, bowiem przy zderzeniu z prędkością 50 km/godz. ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą 1 tony. Przy uderzeniu w stałe elementy samochodu skutki mogą być śmiertelne, również dla pasażera z przodu.

MIT

Właściciele aut wyposażonych w poduszki powietrzne żyją natomiast w przeświadczeniu, że to zabezpieczenie jest wystarczające.

FAKT

Poduszka powietrzna redukuje ryzyko śmierci o 50% tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa.

Statystyki wypadków wskazują jednak, że jedynie 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta.

MIT

Uczestnicy ruchu drogowego, korzystający z tylnych foteli samochodu, rzadko zapinają pasy bezpieczeństwa (stosuje je średnio około 47% pasażerów). Uważają, że na tylnym siedzeniu ;jest bezpieczniej.

FAKT

Pasażerowie na tylnym siedzeniu są tak samo narażeni na poważne obrażenia jak z osoby siedzące z przodu samochodu. Ponadto, stanowią oni śmiertelne zagrożenie dla podróżujących z przodu pojazdu.

MIT

Wielu przyszłych rodziców myśli, że pasy bezpieczeństwa stanowią zagrożenie dla płodu.

FAKT

Podczas wypadku pasy bezpieczeństwa są jedynym urządzeniem, które może uratować życie kobiety w ciąży i jej nienarodzonego dziecka.

(KGP/KPP Ostróda/ Biuro Ruchu Drogowego KGP/Rysunki pochodzą ze strony: www.bepieczniwpasach.pl)