Opisano 10 głównych czynników ryzyka choroby Alzheimera

Nadwaga, nadciśnienie, niski poziom edukacji znalazły się na liście dziesięciu czynników sprzyjających chorobie Alzheimera. Międzynarodowy zespół naukowców opisał je po przeanalizowaniu prawie 400 badań.

Grupa ekspertów kierowana przez specjalistów z Chin, na łamach „Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry” przedstawiła listę 10 elementów stylu życia, stanu zdrowia oraz wydarzeń, które zwiększają ryzyko choroby Alzheimera.

Badacze wymieniają cukrzycę, niewłaściwy wskaźnik masy ciała, niski poziom wykształcenia, wysokie ciśnienie w średnim wieku, niskie ciśnienie, urazy głowy, wysoki poziom homocysteiny (jeden z aminokwasów), niską aktywność umysłową, stres i depresję.

„Zaburzenia takie jak choroba Alzheimera powodowane są przez złożoną mieszankę czynników, takich jak wiek, genetyka i styl życia. W 2017 roku przełomowy raport ukazał 9 modyfikowalnych czynników ryzyka demencji. Podobnie, jak w przypadku tamtego raportu, w tej pracy naukowcy przejrzeli wyniki ogromnej liczby badań” – podkreśla dr r Rosa Sancho, dyrektor ds. badań w Alzheimer’s Research UK.

„Co ciekawe, odkryli, że urazy głowy i wysoki poziom substancji o nazwie homocysteina wiążą się z ryzykiem rozwoju choroby Alzheimera. Identyfikacja czynników takich jak te, to ważny punkt wyjścia dla dalszych badań nad zmniejszeniem wpływu tych czynników i sposobami pomocy ludziom, aby mogli żyć dłużej bez demencji” – zwraca uwagę dr Sancho.

Autorzy nowego opracowania przeanalizowali 243 obserwacyjne badania prospektywne i 153 randomizowane, kontrolowane projekty badawcze.

Prace prowadzone przez Alzheimer’s Research UK pokazują, że aż jedna trzecia ludzi wierzy, iż ryzyko zachorowania można zmniejszyć.

W przypadku choroby Alzheimera w dużej mierze sprawdzą się więc typowe prozdrowotne zalecenia. Warto więc m.in. zadbać o zdrową dietę, fizyczną i umysłową aktywność, zrezygnować z palenia, nie nadużywać alkoholu, utrzymywać właściwy poziom cholesterolu i ciśnienia krwi.

Więcej informacji tutaj i tu.  (PAP)