www.mediagroupinfo.pl – portal informacyjny * Najlepsza bezpłatna promocja Twojej firmy.Sprawdź. Zadzwoń. Tel. 511 086 882, redakcja@mediagroupinfo.pl lub mediagroupinfo.pl@gmail.com * SZUKAJ NAS NA FACEBOOKU

Witamina K może chronić seniorów

Niski poziom witaminy K u osób starszych wiąże się z wyższym ryzykiem zgonu – informuje „The American Journal of Clinical Nutrition”.

Metaanalizę danych przeprowadzili naukowcy z Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging at Tufts University (USDA HNRCA) oraz Tufts Medical Center. Analizowane dane dotyczyły niemal 4 tys. Amerykanów w wieku od 54 do 76 lat, przy czym jedną trzecią stanowiły osoby rasy innej niż biała.

Wykorzystano dane z trzech badań: Health, Aging, and Body Composition Study, Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis, oraz Framingham Heart Study. Aby uniknąć przekłamań związanych z metodyką pomiaru, poziom witaminy K mierzono na czczo, za pomocą tego samego testu wykonywanego w tym samym laboratorium (USDA HNRCA). Z badania wykluczono osoby przyjmujące obniżającą krzepliwość krwi warfarynę, ponieważ witamina K ma działanie przeciwne do warfaryny. Na początku badania nikt z obserwowanych nie chorował na serce.

Jak się okazało, w ciągu 13 lat obserwacji osoby z najniższym poziomem witaminy K umierały o 19 proc. częściej niż ich rówieśnicy, u których poziom witaminy K mieścił się w granicach normy. Sugeruje to, że witamina K może mieć działanie ochronne u osób w starszym wieku. Nie stwierdzono natomiast zależności pomiędzy tą witaminą a chorobami serca. Nie jest jasne, w jaki dokładnie sposób witamina K wywierałaby swój korzystny wpływ – badania obserwacyjne nie pozwalają wyciągać takich wniosków.

W procesie analizy statystycznej uwzględniono wiek, płeć, rasę, pochodzenie etniczne, BMI, poziom cholesterolu i trójglicerydów, palenie i przyjmowanie leków na cukrzycę lub nadciśnienie.

Witamina K ma duże znaczenie dla właściwego krzepnięcia krwi i dobrego stanu naczyń krwionośnych. Występuje między innymi w zielonych warzywach liściowych (brokuły, jarmuż, szpinak, brukselka, sałata), truskawkach i olejach roślinnych, zwłaszcza sojowym i rzepakowym. Mniejsze ilości tej witaminy zawierają także produkty pochodzenia zwierzęcego – na przykład wątroba wołowa czy jajka. Wyższy poziom witaminy K może odzwierciedlać ogólnie zdrowszą dietę i styl życia, co stanowi ograniczenie badania.(PAP)